Gesponsorde wissels en blessuretijd?

Woensdag werden wij bij de thuiswedstrijd tegen FC Twente als supporters geconfronteerd met een nieuw stukje commercie in de Euroborg; gesponsorde wissels en een gesponsorde blessuretijd. Wij hebben begrepen dat dit afgelopen zondag ook al zo was, maar dit is nagenoeg niet opgemerkt. Wellicht omdat de vaste stadionspeaker afwezig was.

naam sponsor wenst naam speler veel succes”, zo klonk het bij beide doorgevoerde wissels. Toen de blessuretijd aanbrak werd de blessuretijd ook nog eens begeleid met hetzelfde geintje. Het team werd nog even succes gewenst voor de slotfase, of iets dergelijks.

Is dit wat een club als FC Groningen nodig heeft? Staat het water echt zo tot aan de lippen dat het imago van de volksclub weer te grabbel moet worden gegooid? Moeten we echt de kant op waar aan alle mogelijke dingen een sponsornaam verbonden moet worden?

Op z’n minst zouden dit soort plannen van tevoren besproken kunnen worden tijdens een klankbordgroepvergadering. Niet dat ieder besluit via de klankbordgroep moet, maar dit onderwerp heeft een duidelijke invloed op clubcultuur en supportersbeleving. Nu kwam het afgelopen dinsdag, bij een vergadering, slechts als een mededeling naar voren.

Er wordt duidelijk onderschat dat dit soort praktijken afbreuk doen aan de de uitstraling van een volksclub en de binding met FC Groningen. Dit is geen Vitesse, AZ of een willekeurige basketbalclub. Houd het voetbal puur. Veel succes!