GF keert sponsoractie de rug toe

Enige tijd geleden hoorden wij dat de club en sponsoren hun waardering willen uiten voor de steun van het publiek bij de thuiswedstrijden. Dit doen ze elk jaar, de laatste jaren met een paginagrote advertentie in de Telegraaf. Die manier van bedanken bereikt echter niet precies de mensen die ze willen bedanken en daarom is het plan voor dit jaar anders.

Komende woensdag, voorafgaand aan de thuiswedstrijd tegen Vitesse, zullen op de hoofdtribune twee doeken (9 bij 28 meter) getoond worden. We hebben op verschillende manieren (in een gesprek, in een uitgebreide brief en via intermediair Paul Zweverink) geprobeerd de clubleiding ervan te overtuigen dat dit een manier van bedanken is die, hoe goed bedoeld ook, NIET gewenst is. Bij een club als FC Groningen horen geen gekochte doeken, horen geen gesponsorde acties, en al helemaal geen combinaties daarvan inclusief sponsoruitingen op de doeken. Dichterbij Vitesse of de klappertjes van AZ kan je als club niet komen. Sfeer en acties moeten ontstaan ter ondersteuning van de club, door supporters en niet door een club, en niet worden gekocht maar gemaakt.

Doeken zijn niet bedoeld als commercieel middel: niet om een clubkas te spekken, niet om sponsoren een podium te bieden voor hun logo en niet om de relatie tussen sponsors en club te versterken. Alleen al dit principe zou ruim voldoende moeten zijn een dergelijke actie niet te willen. Nog afgezien van het feit dat een doek er simpelweg een stuk lelijker van wordt als eenderde ervan bedekt is met sponsornamen. We hadden al eens een Amstel “Vriendenactie” bij Heerenveen, we hadden dit seizoen twee wedstrijden sponsors voor onze wissels en blessuretijd en nu hebben we doeken waar 150 sponsoren opstaan.

Wat is de volgende stap? Een spandoek op skyboxformaat met je eigen logo erop voor iedere sponsor? Wij vinden alle bovenstaande sponsorgerelateerde acties een stap te ver. We kunnen niet voor anderen spreken, maar er zijn veel meer supporters die ook graag mijlenver van deze gemaaktheid verwijderd blijven. Veel meer supporters die net als wij bang zijn voor het hellende vlak waar je je dan op begeeft. De clubleiding weet dat. Des te opvallender is dat bij deze actie wederom (net als bij de andere twee genoemde voorbeelden) de mening van supporters niet geraadpleegd is. Niet via de Supportersvereniging, niet via GF, niet via de klankbordgroep, en niet via Paul Zweverink. Althans, niet op tijd.

De reden dat we van de actie op de hoogte zijn is dat wij en Paul Zweverink geïnformeerd zijn nadat het doek gefabriceerd was en de actie dus onomkeerbaar. Dat er ook genoeg supporters zijn die zich er minder druk om kunnen maken dan wij, zal ongetwijfeld het geval zijn. Maar maak als club in ieder geval een inschatting of dat zo is en laat supporters hun mening zwaar wegen. Je bent een “volksclub” of je bent het niet. Nogmaals, we waarderen de goede intenties van de clubleiding en van de sponsoren om het publiek te willen bedanken. We zijn het echter nadrukkelijk niet eens met de uitvoering, de totstandkoming en de commerciële tint van de actie en keren deze daarom ook de rug toe.