FC Groningen stuurt Roda JC boze e-mail

Door de gebeurtenissen in de afgelopen jaren waren wij extra goed voorbereid op de uitwedstrijd tegen Roda JC. Ook omdat we ook nog eens ons tienjarig jubileum vierden bij deze wedstrijd. Waar voor onze aankomst al een vlag van een kind werd geweigerd omdat hij te groot zou zijn, werd na onze aankomst moeilijk gedaan over ongeveer alles wat we mee naar binnen wilden brengen. In Nederland is er geen club waar het ontvangst zo slecht geregeld is als bij Roda JC. Het gebeurt wel eens vaker dat met wat moeite iets pas binnen komt, maar zoals het bij Roda gaat is daar totaal niet mee te vergelijken.

Personeel van FC Groningen heeft met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe het is verlopen en heeft op basis van eigen bevindingen ook een e-mail gestuurd naar de directie van Roda JC. Het is goed dat hier zo actief op wordt gereageerd en ook de tekst lijkt ons duidelijke taal.

Van: Hans Nijland
Onderwerp: Behandeling supporters FC Groningen

Geachte directie,

Met deze e-mail vraag ik aandacht voor het volgende.

Voorafgaand, tijdens en na de wedstrijd zijn onze 172 supporters die de moeite namen om helemaal af te reizen naar de wedstrijd schandalig door jullie organisatie behandeld. In verband met eerdere incidenten in de afgelopen jaren bij Roda JC, was door onze organisatie extra energie gestoken in de voorbereiding en uitvoering van deze wedstrijd. Ook al omdat de supportersgroepering, de Groningen Fanatics, hun 10-jarig bestaan vierden.

Tijdens het vooroverleg en in de verdere aanloop naar deze wedstrijd zijn, tot in detail, zaken besproken om eventuele problemen te voorkomen.

De groep Groningen Fanatics heeft veel tijd en energie gestoken om een super sfeeractie voor te bereiden, de brandveiligheid certificaten waren ruim voorafgaand aan de wedstrijd via de mail verzonden. In de bus heeft het bestuur van de Fanatics met alle supporters in de bus afgesproken om niets negatiefs of wat dan ook tegen de stewards van u te zeggen. De supporters hebben zich dan ook meer dan keurig gedragen. Dit alles om te voorkomen dat HUN jubileum verpest zou worden door jullie organisatie.

Aangekomen bij het stadion werd door NIEMAND van de stewards ook maar 1 supporter van ons welkom geheten, sterker nog er kon geen enkele lach of goedemiddag af. De enige communicatie die er wel was, was wat er niet mocht.

De materialen van de sfeeractie mochten niet naar binnen. De sfeeractie zou niet aangemeld zijn en daarom mocht het megadoek in eerste instantie niet naar binnen, sfeervlaggen werden geweigerd terwijl dit letterlijk op papier stond in het vooroverleg, leden van het supportersproject – nota bene medewerkers van ons – werden niet toegelaten, panisch werd er gereageerd toen ik samen met een cameraploeg het uitvak wilde bezoeken om de jubilarissen te feliciteren en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Vaak wordt er door de clubs gesproken over normalisering richting gemeente en overheid, echter wanneer wij als clubs op deze manier met onze supporters omgaan, hebben we geen enkel recht om met anderen hierover te spreken, wanneer we niet met onszelf beginnen.

Door jullie veiligheidscoördinator Hermans werd in de pauze excuses aangeboden voor deze manier van handelen, maar daar kopen wij op dit moment niets voor. Een 10-jarig jubileum doe je de volgende dag niet over en voor dat we weer de uitwedstrijd spelen zijn we misschien een jaar verder.

Deze manier van omgang met onze supporters is absoluut onacceptabel, amateuristisch en toont totaal geen respect naar supporters die de moeite nemen om in totaal ca. 700 kilometer te reizen om jullie evenement te bezoeken. Wij vinden het belangrijk om bovenstaande onder jullie aandacht te brengen en zouden het zeer gepast vinden als er vanuit Roda JC een gepaste reactie zou komen richting onze supporters.

Hoogachtend,

Hans Nijland, Algemeen Directeur FC Groningen